تعداد بازدید: 2405

گیت چیست و چه کاربردی دارد (قسمت سوم)

در قسمت اول معرفی گیت چند مثال کاربردی در رابطه با اون گفتیم و در قسمت دوم با مخازن ریموت که سرویس گیت رو ارایه میکردن آشنا شدیم . در این قسمت از آموزش گیت قصد داریم تا با مفاهیم فنی گیت آشنا بشیم.

مفاهیم کاربردی در گیت

فایل های track شده یا اصطلاحا دنبال شده

به فایل هایی که تغییراتشون در گیت دنبال میشه فایل های track شده و بالعکس به فایل هایی که دنبال نمیشن فایل های track نشده میگن .
در گیت اگر فایلی که track شده است تغییری توش اتفاق بیفته اون تغییر قابل ثبت و برگشت هست .

اضافه کردن فایل (add)

گفتیم فایل ها در گیت یا دنبال میشن یا نمیشن .خوب ما باید چیکار کنیم که فایل هامون در گیت دنبال بشن (git add).
ما برای دنبال شدن فایل هامون در گیت باید اون ها رو اد کنیم . یعنی تا قبل از اد شدن فایل ها اون ها توسط گیت دنبال نمیشن .

تایید نهایی یا همان commit کردن

بعد از این که شما فایل دنبال شدتون تغییری در اون اتفاق افتاد شما دو راه پیش رو دارید :

  • راه اول این که شما تغییرتون رو برگردونید یا اصطلاحا checkout کنید (این مورد رو در پاراگراف بعدی توضیح میدم )
  • راه دوم این که تغییرتون رو تایید یا commit کنید. هر تغییر که توسط گیت تشخیص داده شده باشه در این commit تایید میشه .

بعد از کامیت دوباره فایل فایل به حالت عادی برمی گرده و مجددن از اونجا تغییرات دوباره دنبال میشن . پس commit الان شما میشه تغییرات فایل شما از commit قبلی تا به الان . هر کامیت یک رشته خاص به عنوان شناسه داره که بعد ها از اون استفاده میشه.

بازگشت یا checkout در گیت

فایل های دنبال شده هر گونه تغییر در اون ها توسط گیت تشخیص داده میشه (حتی یک space) . خوب شما اگر مایل باشید می تونید این تغییرات رو به حالت پایدار قبل برگردونید که به این مورد میگن checkout کردن یا بازگشت به قبل .
شما میتونید با checkout به commit های قبلتون هم برگردید. یعنی با هر commit یه نشانه ب ای خودنون میزارید که هر وقت خواستید می تونید به اون برگردید .

ارسال تغییرات به مخزن یا push کردن

تمامی commit های شما در کامپیوتر شما ذخیره می شوند . حال اگر بر اثر هر اتفاقی مشکلی برای حافظه کامپیوتر شما بیفتد تکلیف فایل های شما چه می شود. شما باید این تغییرات را به همراه فایل ها به مخازن ارسال کنید . (اصطلاحا به این عمل پوش کردن گفته می شود ) .
ما در قسمت دوم مقاله گیت با مخازن گیت آشنا شدیم . در این قسمت ما با اصطلاحی تحت عنوان push کردن آشنا شدیم که این اصطلاح رابطه مستقیم با مخازنی که در قسمت قبل گفتیم داره . یعنی ما فایل ها و commit هامون و رو میتونیم به یک مخزن ارسال کنیم (جهت آشنایی با مخازن گیت قسمت قبل این مقاله را مطالعه کنید)

واکشی اطلاعات از یک مخزن گیت یا pull

این مورد دقیقا برعکس مورد قبل هست یعنی شما با استفاده از گیت اطلاعاتتون رو به همراه commitهاشون می تونید از مخزن واکشی کنید.

شاخه ها یا branch ها در گیت

فرض کنید یک وب سایت ساختید و تا یه جایی پروژه رو جلو بردید . حالا میخواید که سیستم پروفایل و بهش اضافه کنید . از همین جای پروژه یه شاخه میسازید و نامش رو هم profile میزارید و شروع به تکمیل سیستم پروفایل می کنید و بعد ا اتمام سیستم پروفایل اون و با شاخه اصلی پروژه ادغام می کنید.
خوبی این روش اینه که شاخه اصلی روند پیشرفتش متوقف نمیشه و شما عملن میتونید سیستم پروفایل یا شاخه پروفا رو یه یه ب نامه نویس دیگه واگذار کنید که این میشه همون همکاری در گیت .

خوب اصطلاحات مربوط به گیت به همین موارد محدود نیستند و اصطلاحات بیشتری نظیر merge , tag , … وجود داره. ما در قسمت سوم این مقاله کلیات رو مطرح کردیم و سعی بر این بود که شما با نحوه کارکرد گیت هم حین آشنایی با اصطلاحات آشنا بشید. در قسمت بعد ما نحوه پیاده سازی گیت رو بررسی می کنیم که این مقاله نقش مهمی در فهم قسمت های بعد داره.

 

 

 

مطالب مشابه

به طورخلاصه اینترنت اشیاء مفهوم اتصال هردستگاهی به اینترنت ودیگر دستگاههای متصل است.

اینترنت اشیاء چیست؟

مفهوم اینترنت اشیا(Iot) به طورخلاصه اینترنت اشیاء مفهوم اتصال هردستگاهی به اینترنت ودیگر دستگاههای متصل است. Iot یک...

رفع خطای مربوط به فرمت EXFAT در لینوکس

فرمت EXFAT در لینوکس

اگر از سیستم عامل مک او اس و لینوکس همزمان استفاده می کنید و به دنبال یک فرمت مشترک میان این دو سیستم عامل می گردید من...

code::blocks_logo

تغییر تم Code::blocks

سلام امروز میخوایم باهم  تم Code::Blocks  رو تغییر بدیم .اگر دوره ی زبان سی وب سایت گنو تک را دنبال می کنید شاید دلتون...

اشتراک گذاری :

مدیر وب سایت گنوتک . برنامه نویسی رو با زبان C در هفده سالگی شروع کردم . در حال حاضر به برنامه نویسی php برپایه معماری MVC , HMVC و همچنین سیستم مدیریت محتوای WordPress و فریم ورک محبوب لاراول علاقه مند هستم و دوست دارم اطلاعاتم رو با شما به اشتراک بگذارم.

۰ دیدگاه برای گیت چیست و چه کاربردی دارد (قسمت سوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *