تعداد بازدید: 2330

آموزش تغییر آیکن نرم افزار notepadqq در زوبونتو

برای دانلود ویدئو روی دکمه دانلود کلیک کنید

در این آموزش کوتاه قصد داریم به تغییر آیکن نرم افزار notepadqq در زوبونتو بپردازیم. بعد از مشاهده این آموزش شما قادر خواهید بود تا آیکن هر نرم افزاری رو در لینوکس تغییر بدید. کافیه از الگوی زیر پیروی کنید.

ادیتورها در لینوکس

ادیتور های زیادی در لینوکس وجود داره به حدی که لینوکس خیلی از اون ها به حدی معروف هستند که در سایر سیستم عامل ها مثل ویندوز هم از اون ها استفاده میشه .
ادیتورهای sublime , komodo , atom , … از جمله ادیتورهایی هستند که کاربران لینوکس و ویندوز و مک همه از اون ها استفاده می کنند. در ویدیویی جداگانه نحوه نصب این نرم افزار بررسی شده و ما در این ویدئو صرفا آیکن این نرم افزار رو تغییر میدیم.

لیست تمامی نرم افزار ها در لینوکس کجاست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چطور میتونید به تمامی آیکن های نرم افزار هاتون دسترسی داشته باشید. برای این کار مسیر زیر را در سیستم عامل لینوکس اوبونتو دنبال کنید:

/usr/share/applications

در اینجا میتوانید لیست تمامی نرم افزار ها رو در لینوکس پیدا کنید . هر آیکن یک فایل با پسوند .desktop هست که قابل ویرایش هست . دقت داشته باشید که برای تغییر باید از ترمینال استفاده کنید تا بتونید پسوورد رو برای ادیت وارد کنید.

برای ادیت فایل ها در ترمینال میتونید از نرم افزار nano استفاده کنید.

قالب کلی آیکن های نرم افزارها:

فایل هایی که ما در اوبونتو تحت عنوان فایل ها اجرایی میشناسیم در حقیقت یک فایل متنی با پسوند .desktop هستند اگر شما اون ها رو با ادیتور nano باز کنید مشاهده خواهید کرد که اون فایل از قالب کلی زیر استفاده میکنند دقت داشته باشید کلیت نوشته ها این است و شاید مواردی حذف یا اضافه شده باشه.

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name= Application name
Comment=sample comment
Exec=/bin/sh "execution path"
Icon=icon path
Categories=Application Category
Version=varsion of application
Type=Application
Terminal=0

توضیحات هر قسمت در رو به روی اون ها به صورت انگلیسی وارد شده و کافیه شما آیکن مورد نظرتون رو در محلی ثابت قرار بدید و آدرسش رو در فایل وارد کنید.

در نهایت آیکن نرم افزار مورد نظر در سیستم شما تغییر خواهد کرد بهتره که آیکن ها رو با پسوند png در مسیر /usr/share/icons ذخیره کنید.
البته اجباری در این کار نیست ولی ذخیره آیکن جدید در کنار سایر آیکن ها معقول تر به نظرم میاد .

 

مطالب مشابه

اشتراک گذاری :

مدیر وب سایت گنوتک . برنامه نویسی رو با زبان C در هفده سالگی شروع کردم . در حال حاضر به برنامه نویسی php برپایه معماری MVC , HMVC و همچنین سیستم مدیریت محتوای WordPress و فریم ورک محبوب لاراول علاقه مند هستم و دوست دارم اطلاعاتم رو با شما به اشتراک بگذارم.

۰ دیدگاه برای آموزش تغییر آیکن نرم افزار notepadqq در زوبونتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *