تعداد بازدید: 8329

آموزش نصب نت بینز (Netbeans) روی اوبونتو

برای دانلود ویدئو روی دکمه دانلود کلیک کنید

در این آموزش قصد داریم تا نرم افزار نت بینز (Netbeans) رو روی اوبونتو نصب کنیم البته قبل از هر چیز توضیحات کوتاهی در رابطه با این نرم افزار قدرتمند میدیم.

نت بینز (Netbeans) چیست

نرم افزار نت بینز یک ویرایشگر قدرتمند است و یک محیط توسعه مجتمع است که از بسیاری از زبان های برنامه نویسی دنیا نظیر Java, JavaScript, HTML5, PHP, C و … پشتیبانی می کند.

ویژگی های نت بینز (Netbeans)

  • نت بینز رایگان و متن باز است و توسط برنامه نویسان بسیاری از سرتاسر دنیا توسعه داده می شود و همچنین کاربران زیادی دارد.
  • برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب ، نرم افزار های موبایل بسیار کاربردی است
  • از بسیاری از زبان های معروف دنیا از قبیل Java, JavaScript, HTML5, PHP, C  پشتیبانی می کند.
  • برای تمامی سیستم عامل های معروف نظیر ویندوز ، مک او اس و لینوکس نسخه سازگار با آن سیستم عامل را دارد. اصطلاحا cross platform
  • با بسیاری از نرم افزار های کنترل ورژن از قبیل گیت (git) سازگار است.
  • خود نرم افزار نت بینز به تنهایی کدهای شما را کنترل می کند و قابلیت بازگشت به کدها با استفاده از تاریخ تغییر وجود دارد.
  • اگر از سیستم مدیریت محتوای خاصی نظیر wordpress استفاده می کنید به راحتی با فراخوانی فایل های آن می توانید از کد کامپلیت های (code complate) توابع سیستم مدیریت محتوای خود استفاده کنید. یعنی اگر قسمت کمی از تابع را وارد کنید ، کل تابع را به همراه ورودی ها و خروجی ها ، به حالت راهنما در اختیارتان می گذارد.
  • خطاهای نوشتاری (syntax) شما را دیباگ می کند . همچنین یک سری اطلاع در رابطه با نحوه صحیح کدنویسی در اختیار شما قرار می دهد . یعنی علاوه بر دیباگ اصطلاحا عادات خوب برنامه نویسی یا همان best practice را به شما گوشزد می کند.
  • ابزار بسیار قدرتمند برای توسعه زبان های تحت وب نظیر JavaScript, HTML5, and CSS3 می باشد.
  • افزونه های کاربردی و قدرتمند به همراه تم های زیبای زیادی برای این نرم افزار وجود دارد ؛‌ به طور مثال افزونه محبوب Emmet
  • پشتیبانی کامل از آخرین تکنولوژی های زبان جاوا
  • ابزاری سریع و هوشمند برای ویرایش کد ؛ نت بینز بسیار هوشمند است به طوری که در بسیاری از موارد احساس می کنید که ذهن شما را می خواند و با تکمیل کدها  (code complate) شما را شگفت زده می کند.
  • ابزاری بسیار کاربردی برای مدیریت پروژه های شماست.

تجربیات شخصی من از نت بینز (Netbeans)

بدون اغراق محبوب ترین نرم افزار برای من در کل دوران برنامه نویسی نت بینز بوده . از همان ابتدایی که شروع به یادگیری زبان سی کردم از نت بینز استفاده می کردم. نت بینز برای من محبوب ترین محیط توسعه بوده و هست. زمانی که شروع به یادگیری زبان PHP کردم بسیار خوشحال بودم که این نرم افزار از این زبان هم پشتیبانی می کرد ؛ پس از استفاده از این نرم افزار حس کردم که دیگر به ویرایشگر دیگری نیاز ندارم. امیدوارم شما هم با این نرم افزار رابطه خوبی برقرار کنید.

نصب نرم افزار نت بینز (Netbeans) روی اوبونتو

گام ابتدایی برای نصب نرم افزار نت بینز دانلود این نرم افزار از اینجا می باشد. نسخه مورد نیاز خود را با توجه به نیاز خودتون دانلود کنید. به طور مثال اگر برنامه نویس PHP هستید نسخه متناظر با اون رو دانلود کنید؛ اگر هم مایل بودید می توانید نسخه کامل این نرم افزار را دانلود کنید که از تمامی زبان ها پشتیبانی می کند.

گام دوم برای نصب نت بینز ، نصب نرم افزار JDK یا همان Java Development Kit هست . برای نصب این نرم افزار کافیست کد زیر را در ترمینال وارد کنید.

sudo apt-get install default-jdk

گام پایانی هم نصب نرم افزار روی سیستم عامل شماست. برای این کار ابتدا باید فایل دانلود شده را به حالت اجرایی در بیاورید. برای این کار کد زیر را در ترمینال وارد کنید.

sudo chmod +x [netbeans path]

نکته:‌ به جای [netbeans path] باید آدرس فایل دانلود شده را بگذارید به طور مثال اگر این فایل در پوشه دانلود شما باشد باید به این شکل آنرا وارد کنید.

~/Download/netbeans-8.0.2-php-linux.sh

در نهایت او فایل را با وارد کردن مسیر اون اجرا کنید.

sudo ./[netbeans path]

پس از وارد کردن کدهای بالا این فایل اجرا شده و شما به راحتی می تونید مراحل نصب نرم افزار رو طی کنید.

برای درک بهتر می توانید ویدئو را مشاهده کنید.

مطالب مشابه

ویرایشگر سابلایم – sublime text

سابلایم یک ویرایشگر قدرتمنده که با استفاده از زبان پایتون نوشته شده و قابل استفاده در سیستم عامل های مختلفی مثل لینوکس...

کدام سیستم عامل امن تر است - سیستم عامل لینوکس

کدام سیستم عامل امن تر است

شاید در میان کاربران عادی کامپیوتر کم تر کسی باشد که به کدام سیستم عامل امن تر است اهمیت داده و یا امنیت را ملاکی مهم...

اشتراک گذاری :

مدیر وب سایت گنوتک . برنامه نویسی رو با زبان C در هفده سالگی شروع کردم . در حال حاضر به برنامه نویسی php برپایه معماری MVC , HMVC و همچنین سیستم مدیریت محتوای WordPress و فریم ورک محبوب لاراول علاقه مند هستم و دوست دارم اطلاعاتم رو با شما به اشتراک بگذارم.

۰ دیدگاه برای آموزش نصب نت بینز (Netbeans) روی اوبونتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *