تعداد بازدید: 3594

کدام سیستم عامل امن تر است

شاید در میان کاربران عادی کامپیوتر کم تر کسی باشد که به کدام سیستم عامل امن تر است اهمیت داده و یا امنیت را ملاکی مهم در انتخاب سیستم عامل خود بداند یا حتی با تمامی سیستم عامل ها آشنایی کامل داشته باشد .

کارکرد سیستم عامل معمولا تاحدودی از دید ما پنهان است . سیستم عامل وظایف مختلفی از جمله مدیریت منابع رایانه و پیاده سازی نرم افزار های کاربردی را دارد ، یعنی سیستم عامل بستری است که نرم افزار های شما روی آن اجرا می شوند . در این مقاله قصد داریم تا سیستم عاملی را خدمت شما معرفی کنیم که شاید کمتر از آن شنیده باشید.

امنیت در سیستم عامل

امنیت یکی از مهم ترین ارکان دنیای مجازی است . هیچ کس دوست ندارد فایل هایی که در کامپیوتر خود دارد به وسیله یک ویروس به کلی از بین برود یا توسط شخصی دزدیده شود. باید دقت داشت که امنیت یک مساله نسبی است و هیچ سیستم عامل صد در صد امنی وجود ندارد . حال آن که برخی سیستم عامل ها به دلایل مختلفی امنیت بیشتری به نسبت سایر دارند .

سیستم عامل لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل شبه یونیکس است که در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط برنامه نویس فنلاندی نوشته شد. لینوکس سیستم عامل رایگان ، آزاد و متن باز می باشد که بر روی بسیاری از سخت افزار ها از جمله ساعت ، تلفن همراه ، تبلت و … قابل اجرا می باشد . مقصود از متن باز بودن لینوکس این است کد ها یا ساختار های تشگیل دهنده آن در دسترس عموم قرار دارد و هر شخصی می تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

چرا لینوکس امن‌تر است؟

معمولا ویروس ها امنیت سیستم عامل را برهم می زنند . پس اگر تعداد ویروس هایی که برای یک سیستم عامل نوشته شده است کمتر باشد آن سیستم عامل از امنیت بالاتری برخوردار است . لینوکس به دلایلی که جلوتر به آن می پردازیم ویروس کمتری دارد .
کاربران لینوکس کم تر از کاربران سایر سیستم عامل هاست
لینوکس به دلیل اینکه در میان کاربران عادی از معروفیت کم تری برخوردار است پس کاربران کمتری به نسبت سایر دارد. پس طبیعی است که ویروس نویسان توجه خود را معطوف به سیستم عاملی کنند که کاربر بیشتری به نسبت بقیه دارد.

لینوکس متن باز (opensource) است

لینوکس چیزی برای پنهان کردن ندارد .منبع و کدهای لینوکس موجود و قابل دسترس برای تمامی کاربران دنیا می باشد . پس هیچ چیز از دید هیچ کس پنهان نیست . همین دلیل باعث امنیت این سیستم عامل شده است.

لینوکس توسط کاربران زیادی از سرتاسر دنیا توسعه داده می شود

همین که منبع و کدهای لینوکس قابل دسترس باشد هر کس که دانش آن را داشته باشد می تواند آن را توسعه داده و تغییرات خود را روی این سیستم عامل اعمال کند . پس لینوکس توسط حرفه ای ها اداره می شود و اگر مشکل یا اصطلاحا باگی در آن رخ دهد پس از مدتی آن را برطرف می کنند.
تعداد برنامه‌نویسانی که برروی بخش‌های مختلف سیستم ‌عامل لینوکس کار می‌کنند، به حدود ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد، در حالی که تعداد کل برنامه‌نویسان مایکروسافت کمتر از۱۰۰ هزار نفر است و این نقطه قوت این سیستم عامل در اشکال‌زدایی آن است.

لینوکس به عنوان یک نرم افزار بسیار قابل اطمینان است

سازندگان لینوکس از همان ابتدا به فکر ساختن سیستم عاملی امن و آسیب ناپذیر بودن و کم تر اهداف تجاری را مد نظر قرار داده بودند و اهدافشان را بیشتر بر همین اساس پیش می بردند .
اکثر نرم افزار های کاربردی لینوکس هم متن باز و رایگان هستند
اکثر نرم افزارهایی که در بستر لینوکس قابل اجرا می باشند هم متن باز و رایگان هستند و مشکلی را برای سیستم عامل به وجود نمی آورند.

درلینوکس برای هر تغییری نیاز به پسوورد دارید

در لینوکس قبل از هر تغییر باید سطح دسترسی به کاربر ریشه تغییر یابد که این امر مستلزم وارد کردن پسوورد سیستم است که این امر امنیت لینوکس را به شدت بالا می برد. پس محیط لینوکس برای ویروس ها مناسب نیست.

نتیجه گیری:

انتخاب یک سیستم عامل به شرایط مختلفی از جمله نوع استفاده و نیاز شما از سیستم عامل بستگی دارد . به طور مثال اگر کاربر عادی هستید و یا وابسته به نرم افزار خاصی نیستید لینوکس سیستم عامل مناسبی برای شما خواهد بود.ولی اگر شما از نرم افزار خاصی استفاده می کنید که نسخه لینوکس آن موجود نمی باشد بهتر است از سایر سیستم عامل ها استفاده کنید . حال اینکه بسیاری از نرم افزار ها معادلی در لینوکس دارند به طور مثال نرم افزار گیمپ معادل نرم افزار فوتوشاپ در ویندوز .

مطالب مشابه

ویرایشگر سابلایم – sublime text

سابلایم یک ویرایشگر قدرتمنده که با استفاده از زبان پایتون نوشته شده و قابل استفاده در سیستم عامل های مختلفی مثل لینوکس...

امنیت در درگاه های بانکی - امنیت در خرید های اینترنتی

امنیت در درگاه های بانکی

امروزه با همه گیر شدن اینترنت در میان مردم و در پیرو آن بوجود آمدن فروشگاه های اینترنتی که کالاهایی اعم از کالاهای...

اشتراک گذاری :

مدیر وب سایت گنوتک . برنامه نویسی رو با زبان C در هفده سالگی شروع کردم . در حال حاضر به برنامه نویسی php برپایه معماری MVC , HMVC و همچنین سیستم مدیریت محتوای WordPress و فریم ورک محبوب لاراول علاقه مند هستم و دوست دارم اطلاعاتم رو با شما به اشتراک بگذارم.

یک دیدگاه برای کدام سیستم عامل امن تر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *