آرایه های دوبعدی در جاوا
آرایه های دو بعدی نوع دیگری از ساختمان داده ها هستند که بسیار شبیه به ماتریس ها یا جداول می باشند . آرایه های یک بعدی بر اساس سطر index می شدند و آرایه های یک بعدی بر اساس سطر و ستون ذخیره می شوند.
نحوه نوشتن آرایه های یک بسیار شبیه به آرایه های یک بعدی می باشد با این تفاوت که از دو [ ][ ] برای تعریف آن ها استفاده می کنیم.
مثال : یک آرایه از نوع عدد صحیح int و اندازه ۳ سطر و ۲ ستون
int[][] A = new int [3][2];
با توجه به تعریف بالا می توان گفت که برای آرایه های دو بعدی باید اندازه سطر و اندازه ستون تعیین کرد.
index در آرایه های دو بعدی
ظرفیت آرایه ها دو بعدی به اندازه ( اندازه ستون ) * ( اندازه سطر ) می باشد. اگر اندازه سطر برابر n و اندازه ستون برابر m باشد index در آن ها نیز از [0][0] شروع می شود و تا [m-1][n-1] ادامه می یابد.
مقدار دهی به آرایه های دو بعدی
روش اول (مقدار دهی با استفاده index یا اندیس) : در این روش باید با هر خانه از آرایه را با استفاده از اندیس سطر و ستون آن مقدار دهی کنیم. ابتدا سطر و بعد ستون .
int[][] A = new int [3][2]; A[0][1] = 01; A[0][0] = 00; A[1][0] = 10; A[1][1] = 11; A[2][0] = 20; A[2][1] = 21;
روش دوم (مقداردهی با استفاده از {} ) : در این روش که می توان در آن مستقیما در زمان تعریف مقدار دهی کرد بطوری که ابتدا برای بعد اول آرایه { } و بعد برای بعد دوم (آرایه های داخلی) مجددا هر سطر را در یک { } قرار داده و با , سطر ها را از هم جدا کرد.
int[][] B = {{0,1,2,3},{4,5,6,7},{8,9,10,11}};
نکته : جهت پیمایش داخلی آرایه های دوبعدی از حلقه های تو در تو استفاده می کنیم.
سلام اگه بخوام کل اعداد درون آرایه دو بعدی برابر 0 باشن باید تک تک جایگاه ها رو با صفر پر کنم یا یه روشی هست که با نوشتن یه0 همه 0 بشن؟
از حلقه ها استفاده کنید.
عالی توضیح دادید بعد از کلی فیلم دیدن خیلی خوب کارمو راه انداخت