آرایه های یک بعدی در جاوا
آرایه یک ساختمان داده (Data Structure) در زبان جاوا برای ذخیره اطلاعات و با فضایی بیشتر از متغیر های ساده می باشد. به صورت کلی می تونیم آرایه رو به یک شونه تخم مرغ تشبیه کنیم . شونه ای با خانه هایی یکسان از نظر نوع محتوا و مقدار فضا و همچنین تعداد یکسان.
آرایه از نظر علمی مجموعه عناصر پی در پی با نوع یکسان و اندازه ثابت می باشند. (می توان گفت مجموعه از متغیر ها)
مفهوم Index یا اندیس در آرایه ها
هر آرایه درون یک متغیر (Reference) قرار می گیرد و آن متغیر اشاره می کند به مکانی از حافظه که ساختمان داده آرایه در آن قرار دارد. هر آرایه از تعدادی خانه تشکیل شده است و با استفاده از اندیس و متغیری که آرایه را در آن قرار دادیم به خانه های آرایه دسترسی خواهیم داشت.
مثال اندیس 2 مقدار خانه 2 را به ما بر میگرداند.
- هر آرایه از یک متغیر به حساب می آید با نوع و اندازه یکسان
- شماره شروع اندیس ها در آرایه از 0 می باشد.
روش تعریف یک آرایه
نحوه تعریف آرایه شبیه به تعریف متغیر است به علاوه [] :
با روش بالا می توانیم یک آرایه بسازیم . به طور مثال :
int[] A = new int[5]
در مثال بالا یک آرایه با طول ۵ تعریف کردیم و شماره بندی index های آن از 0 تا 4 می باشد.
مقدار دهی خانه های آرایه
روش اول (مقدار دهی با استفاده index یا اندیس) : در این روش باید با هر خانه از آرایه را با استفاده از اندیس آن مقدار دهی کنیم.
int[] A = new int[5]; A[0] = 0; A[1] = 1; A[2] = 2; A[3] = 3; A[4] = 4;
روش دوم (مقداردهی با استفاده از {} ) : در این روش که می توان در آن مستقیما در زمان تعریف مقدار دهی کرد.
int B[] = {1,2,3,4,5};
در روش بالا یک آرایه را تعریف و مقدار دهی کردیم . اگر آرایه را قبل تر ساخته بودیم قادر به مقدار دهی آن به شکل فوق نبودیم.
سایر روش های تعریف یک آرایه:
سایر روش های تعریف یک آرایه به شکل زیر می باشد.
int A[] = new int[2]; /*******************/ int A[]; A = new int[2];
دیدگاهتان را بنویسید