حلقه های تو در تو در جاوا
همان طور که در ساختمان داده هایی نظیر آرایه ما چندین بعد رو می تونیم داشته باشیم به طبع آن در حلقه ها هم باید این امکان وجود داشته باشه که در چند بعد بتونیم پویش کنیم. به این ساختار جدید از حلقه ها ، حلقه های تو در تو می گیم.
گاها برای آرایه های دوبعدی یا چاپ جدول یا کار با برنامه هایی که نیاز به سطر و ستون دارند از حلقه های تو در تو استفاده می کنیم.
توصیف حلقه های تو در تو
- وقتی یک حلقه for درون حلقه دیگر for قرار بگیرد حلقه های تو در تو اتفاق افتاده است.
- معمولا برای حلقه های تو در تو از حلقه for استفاده می کنیم.
- برای حلقه های تو در تو از دو شمارنده (معمولا با نام های i , j) استفاده می کنیم.
for(int i=0; i<10; i++){ for(int j=0; j<5; j++){ } }
- حلقه خط دوم در درون حلقه خط یک قرار دارد.
- به ازای هر i پنج با دستورات حلقه j اجرا می شود.
- کل بررسی دستورات statements برابر ۱۰ * ۵ است که می شود ۵۰ بار.
مثال : برنامه ای بنویسید که یک مثلث قائم الزاویه با ستاره بسازد.
package com.example; public class MyClass { public static void main(String arg[]){ for(int i=1;i<10;i++){ for(int j=1;j<=i;j++){ System.out.print(" * "); } System.out.print("\n"); } } }
خروجی به شکل زیر خواهد بود:
*
* *
* * *
* * * *
* * * * *
* * * * * *
* * * * * * *
* * * * * * * *
* * * * * * * * *
* *
* * *
* * * *
* * * * *
* * * * * *
* * * * * * *
* * * * * * * *
* * * * * * * * *
حلقه های بی نهایت
گاهی برای ساخت یک جریان دائمی قابل کنترل از حلقه های بی نهایت استفاده می کنند. مثلا در جریان یک بازی.
- حلقه های بی نهایت را با یک سری شروط می توان کنترل کرد تا دردسر آور نباشند.
- وقتی برنامه وارد حلقه بی نهایت شود دیگر از آن خارج نمی شود و دستور دیگری دیگر اجرا نمی گردد.
- برای ساخت یک حلقه بی نهایت نیاز به یک شرط همیشه برقرار داریم تا هیچ وقت برنامه از حلقه خارج نگردد.
مثال : حلقه ای که کاراکتر * را به صورت دائمی چاپ کند:
do{ System.out.print("*"); } while(true);
دیدگاهتان را بنویسید