تعداد بازدید: 3025

نرم افزار کنترل کدها گیت (git) قسمت اول

شاید تا به حال تعریف های متعددی از گیت شنیده باشید که گاها سردرگم کننده باشه . در این مقاله قصد دارم تا تعریف ساده و قابل فهم از گیت به شما ارائه کنم.

گیت (git) چیست؟

خوب قبل از هر چیز گیت یک نرم افزاره که طبیعتا روی یک بستر (که همون سیستم عامل ماست ) باید نصب بشه . نکته خوب اینه که گیت برای ویندوز و لینوکس و مک او اس نسخه های مختلفی داره.

گیت (git) چه کاربردی دارد؟

همون طور که در تیتر مقاله گفتم گیت یک نرم افزار برای کنترل فایل ها و یا کدهای شماست. اکثر برنامه نویس ها دوست دارند که روند برنامه نویسی خودشون رو یا همون توسعه نرم افزارشون رو ورژن بندی کنند. گاهی به کدهای قبل خودشون برگردن یا توضیحی در رابطه با قسمت خاصی از کد بنویسند. این کار با گیت امکان پذیره. به مثال های زیر دقت کنید:

مثال اول: بازگشت به قسمتی از کدها با استفاده از گیت

فرض کنید که شما دارید یک سایت می سازید و شروع به نوشتن کد می کنید. مثلا هدر وب سایت رو می سازید و ذخیره می کنید.ساید بار وب سایت رو هم می سازید و ذخیره می کنید. بعد از ساخت بدنه وب سایت متوجه می شید که اشتباهی رو در هدر وب سایت انجام داده اید و میخواهید کاملا برگردید به زمانی که هدر رو کامل کرده بودید. این کار با یک دستور در گیت امکان پذیر است.

مثال دوم: دیدن تغییرات کد ها با استفاده از گیت

 فرض کنید شما یک نرم افزار اتوماسیون تحت وب رو ساختید. میخواید که یک قابلیت جدید مثل لیست کردن کارمندان رو در اون پیاده سازی کنید. برای این کار از دوستتون کمک میگیرید. نرم افزار رو به دوست یا همکارتون میدیدو از اون میخواید که این کار رو برای شما انجام بده . خوب بعد از اتمام کار نرم افزار تکمیل شده رو دوستتون به شما تحویل میده .

خوب خیلی جالب میشه که شما بدونید که دوست شما کجاهای کد شما رو تغییر داده. این کار با گیت به راحتی امکان پذیره . یعنی شما می تونید به صورت ریز و با جزئیات کامل تغییرات دوستتون توی کد نرم افزارتون رو ببینید.

مثال سوم: ورژن بندی کد ها با استفاده از گیت

فرض کنید شما در حال توسعه یک نرم افزار موبایل هستید. نرم افزار شما تا حدودی حاضره و از نظر شما نسخه یک نرم افزار تکمیل شده (مثلا نسخه 1) . در آینده امکانات جدیدی به نرم افزارتون اضافه می کنید و نسخه تکمیل ترش رو میتونید با نسخه جدیدتری ثبت کنید (مثلا نسخه 1.2).که این کار هم با گیت به راحتی امکان پذیره.

مثال چهارم: ثبت توضیحات برای قسمتی از کدها با گیت

شاید شما در داخل کد هاتون از کامنت استفاده کنید.شما در گیت می تونید کدهاتون رو به همراه یک پیغام تایید کنید.مثلا فرض کنید در حال توسعه نرم افزار اتوماسیون تحت وب هستید و قسمت افزودن کارمند رو تموم می کنید. می تونید با گیت اون رو تایید کنید و یک پیام برای تایید خودتون بنویسید.

با ادامه آموزش گیت با ما همراه باشید.

 

مطالب مشابه

امنیت در درگاه های بانکی - امنیت در خرید های اینترنتی

امنیت در درگاه های بانکی

امروزه با همه گیر شدن اینترنت در میان مردم و در پیرو آن بوجود آمدن فروشگاه های اینترنتی که کالاهایی اعم از کالاهای...

اشتراک گذاری :

مدیر وب سایت گنوتک . برنامه نویسی رو با زبان C در هفده سالگی شروع کردم . در حال حاضر به برنامه نویسی php برپایه معماری MVC , HMVC و همچنین سیستم مدیریت محتوای WordPress و فریم ورک محبوب لاراول علاقه مند هستم و دوست دارم اطلاعاتم رو با شما به اشتراک بگذارم.

۰ دیدگاه برای نرم افزار کنترل کدها گیت (git) قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *